پیش قدم‌های سرمایه‌گذاری

پیش قدم‌های سرمایه‌گذاری

آیا شما برای سرمایه‌گذاری مالی آماده هستید؟ این یک گام بسیار مهم برای مسئولیت مالی است. اگر شما به طور منظم بخشی از درآمد خود را سرمایه‌گذاری کنید، درنهایت از نظر مالی مستقل خواهید بود و آینده شما خیلی بهتر از الان خواهد بود. شما ممکن است ترس از سرمایه‌گذاری داشته باشید، به این دلیل که شما درکی از بازار ندارید و یا از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در صندوقهای اولیه برای این کار هراس دارید.
اما قبل از اینکه سرمایه‌گذاری کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:
شرایط مالی مناسبی دارید؟
شما باید موقعیت مالی خود را چک کنید. این خیلی منطقی به نظر نمیاد که شما پول زیادی را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، زمانیکه قرضهای زیادی دارید و یا هیچ پس‌اندازی ندارید. با پرداخت بدهی‌ها و تمیز کردن حساب کتابهایتان و همچنین پس‌انداز بیشتر برای مواقع اضطراری، شما مقدار پول آزاد خود برای سرمایه‌گذاری را پیدا خواهید کرد. برای تسویه بدهی‌هایتان زمان بگذارید تا هرچه سریعتر از شر آنها خلاص شوید.
در حالت ایده‌آل حساب پس‌انداز شما باید بین 3 تا 6 ماه از هزینه‌های شما را پوشش دهد. اگر زمینه شغل شما ناپایدار باشد و درآمد ثابت ندارید، باید 6 ماه تا 1 سال از هزینه‌هایتان را همیشه در حساب پس‌اندازتان داشته باشید.
مطمئناً شما نمی‌خواهید پولی که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از بین ببرید، می‌خواهید کاری کنید که رشد کند.

برا چه هدفی سرمایه‌گذاری میکنید؟
شما همچنین باید مشخص کنید برای انجام چه کارهایی می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید. اگر برای پرداخت هزینه‌های خانه یا کالج برنامه‌ریزی می‌کنید، انتخاب روش سرمایه‌گذاری شما متفاوت خواهد بود با زمانی که برای بازنشستگی خود سرمایه‌گذاری می‌کنید.
اگر می‌خواهید برای 5 سال آینده خود برنامه‌ریزی کنید، بهتر است به جای سرمایه‌گذاری یک حساب پس‌انداز محافظه کارانه با بهره مناسب انتخاب کنید.
شما ممکن است در یک بازار هم حساب سرمایه‌گذاری داشته باشید، اگر بعد از 5 سال دنبال پول بیشتری هستید می‌توانید سرمایه‌گذاری تهاجمی‌تری داشته باشید و حتی ممکن است صندوقهای سرمایه‌گذاری و سهام را در نظر بگیرید.
اگر هم می‌خواهیدزودتر از موعد بازنشسته شوید باید جدای پس‌انداز برای آن سرمایه‌گذاری کنید.

گزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را میشناسید؟
اگر اولین بار هست که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید باید مطمئن باشید در صندوقی سرمایه‌گذاری می‌کنید که در مقابل پول خوبی به شما می‌دهد، سپس با قرار دادن پول خود در چند سهام مختلف می‌توانید پول بیشتری بدست بیاورید. زمانی که به این ترتیب پول درمی‌آورید، می‌توانید بازار سهام و بورس را بیشتر بشناسید و زمان بیشتری روی آن بگذارید و تجربه و استعداد لازم را بدست آورید.
شما ممکن است کسی را داشته باشید که این تجارت را برای شما انجام دهد ولی بازهم احتیاط کنید. ممکن است خیلی راحت همه چیز را از دست بدهید.
علاوه بر این شما باید همه گزینه‌ها را در نظر بگیرید. مثلاً سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات و یا سرمایه‌گذاری روی پروژه خاص و … . همه چیز را بررسی کنید.
در این مسیر هم مطالعه و تحقیق را فراموش نکنید. در مورد زندگی افراد موفق مطالعه کنید. مثلاً کتابهای رابرت کیوساکی مطمئناً ایده‌های خوبی به شما می‌دهد.

به مشاور برنامه ریزی مالی نیاز دارید؟
شما برای شروع سرمایه‌گذاری باید یک مشاور برنامه‌ریزی مالی خوب داشته باشید. مشاور شما باید هدف شما را درک کند و راه‌های مختلفی در مورد چگونگی رسیدن به آنها ارائه دهد. قبل از اینکه سرمایه‌گذاری را شروع کنید باید خطرات مربوط به آن را به وضوح درک کنید. اگر مشاور شما قادر به توضیح سرمایه‌گذاریها نباشد، شما باید دنبال یک مشاور دیگه باشید.
شما می‌توانید مشاور برنامه‌ریزی مالی خود را از طریق بانک یا ارجاعات معتبر بورس پیدا کنید. یک مشاور مالی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه مقدار باید پس‌انداز کنید و چه مقدار سرمایه‌گذاری تا به اهداف خود مثل بازنشستگی یا هزینه دانشگاه بچه‌هایتان برسید. مشاور شما حتی می‌تواند بهترین نوع حساب برای اهداف خاص را به شما معرفی کند.

چه گزینه‌هایی برای شما مناسب است؟
پیشنهاد ما اینست که از صندوق‌هایی که سرمایه اولیه کمی نیاز دارند شروع کنید. برای این کار گزینه‌های زیادی وجود دارد. این صندوق‌ها برای اولین تجربه سرمایه‌گذاری بهترین گزینه هستند. بعضی از این صندوق‌ها اجازه سرمایه‌گذاری مجازی در بازار واقعی را به شما می‌دهند تا بتوانید تجربه اولیه را کسب کنید، همچنین به شما اجازه می‌دهند یک پیش‌نویس خودکار ماهانه داشته باشید تا سرمایه‌گذاری اولیه شما زیاد نباشد. شما باید با دقت هزینه‌ها و متوسط سود سالیانه خود را با توجه به نوسانات در طول زمان بررسی کنید.
به یاد داشته باشید سهام در طول زمان بالا و پائین می‌شود و شما باید در کمترین زمان بیشترین سود را بدست آورید.
همچنین باز هم بقیه سرمایه‌گذاریها مثل املاک و مستغلات را  فراموش نکنید و تا جایی که می‌توانید مطالعه و تحقیق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *