چطور کار مناسبمونو پیدا کنیم؟

یکی از بزرگترین انتخابای هر فرد برای پیدا کردن مسیر درست در زندگی، انتخاب شغل مناسب است. فرقی نداره که به تازگی کارتان را از دست داده‌اید یا می‌خواهید برای پیشرفت کار دیگری را امتحان کنید، اما جست‌وجو برای یک شغل جدید می‌تواند یک تجربه دلسردکننده و ناامیدکننده باشد. ممکن است بدون هیچ دلیلی رد شوید یا سوالاتی از شما پرسیده شود که میل ندارید به آنها پاسخ دهید یا معیارهایی که با آن مورد قضاوت قرار می‌گیرید برای شما ناشناخته باشد البته ما توصیه نمی‌کنیم که هر گاه از شغل فعلی‌تان خسته شدید، به سراغ کار دیگری بروید. اما خوب است که موقعیت فعلی خود را همیشه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید تا ببینید آیا نشانه‌هایی برای دستیابی به یک موقعیت بهتر وجود دارد؟
اگر مثل خیلی‌های دیگر این روز‌ها دنبال کار هستید به آمار این روزای بازار کار توجه داشته باشید که در حال حاضر نزدیک به 3.5 میلیون جوان جویای کار در کشور داریم، و احتمال یافتن کار از طریق آگهی‌ها چندان بالا نیست. روش‌های قدیمی پیدا کردن کار بعد از اتمام تحصیلات و باقی ماندن در همان شغل تا زمان بازنشستگی مربوط به گذشته‌هاست. اولین قدم برای پیدا کردن یک شغل خوب برنامه ریزی است در این برنامه ریزی باید زمان بندی مشخص برای پیدا کردن کار خوب وجود داشته باشد. مثلا اینکه روزانه ساعت مشخصی را به جست و جوی آگهی های مختلف بپردازیم. در این برنامه ریزی باید میزان علایق و استعدادهای ما و مخصوصا میزان تجربیاتی که داریم نوشته شود. پس از آن با توجه به فرصت های شغلی موجود که با استعداد و علایق و توانمندی های ما هماهنگی دارد باید به دنبال کار مورد نظرمان باشیم.
خبر خوب این است که روش‌های تازه‌ای برای دستیابی به شغل دلخواهتان وجود دارد. در بازار کار مدرن امروز، مردم در پیدا کردن فرصت‌های شغلی تازه ماهرتر شده‌اند. برای همین در این مقاله قرار است مطالبی یاد بگیریم تا بدانیم چگونه کار پیدا کنیم که متناسب با دنیایا مروز باشیم اما ابتدا این موضوع را در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید در هیچ زمینه‌ای خبره شوید مگر اینکه به آن اهمیت بدهید. دلیل این موضوع این است که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که رقابت در آن بسیار زیاد است و تنها افراد بااستعداد و سخت‌کوش می‌توانند به بالاترین درجات برسند. بنابراین کاری که می‌خواهید آغاز کنید، باید ۳ ویژگی زیر را داشته باشد:
شما نسبت به آن اشتیاق فراوانی دارید و به آن اهمیت می‌دهید
شما در انجام دادن آن نسبت به دیگران بهتر هستید
مزیت انجام دادن این کار به اندازه‌ای زیاد است که دیگران حاضر هستند بابت انجام آن به شما پول بدهند

بعد از در نظر گرفتن این موارد در قدم اول پیش از استفاده از روش‌های زیر باید رزومه‌ی خود را به‌‌روز کنید. با مقدمه‌ای قانع‌کننده‌ و کوتاه آغاز کنید، و آنچه شما را متمایز می‌کند برجسته کنید. به علاوه باید رزومه‌تان را متناسب با کارفرمای آینده‌ی خود تنظیم کنید، سعی کنید هر رزومه را برای هرکارفرما استفاده نکنید.
برای بسیاری از موقعیت‌های شغلی هرگز آگهی‌ای داده نمی‌شود. به این دسته فرصت‌ها «بازار شغلی نهان» (hidden job market) می‌گویند. برای پیدا کردن این کارها فرد باید راهی برای نزدیک شدن به آن فرصت پیدا کند. شبکه‌سازی برای یافتن فرصت‌های شغلی اهمیت فراوان دارد. حتی اگر کسانی که می‌شناسید مستقیما درباره‌ی استخدام خبری نداشته باشند این احتمال وجود دارد که آنها افراد دیگری را بشناسند که در این زمینه مطلع هستند. احتمالا در شبکه‌ی آشنایان فعلی شما سه شغل وجود دارد که مناسب شماست. اما کسی آن را به شما پیشنهاد نمی‌دهد چون کسی خبر ندارد که شما به دنبال آن شغل هستید! نام چند نفر از بانفوذترین آشنایان خود را فهرست کنید و با هر کدام که ممکن بود قرار ملاقاتی به صرف یک نوشیدنی یا ناهار ترتیب بدهید و بگویید می‌خواهید کار پیدا کنید.
ارتباط با همکلاسی‌های دانشگاه
ما معمولا آدم‌های شبیه خودمان را دوست داریم، کسانی که اشتراکی با آنها داریم و ارزش‌ها و سرگرمی‌های‌مان شباهت دارند. یا اینکه با آنها به یک مدرسه یا دانشگاه رفته‌ایم، با همکلاسی‌هایی که در منطقه‌ی زندگی شما هستند در تماس باشید و هر هفته با سه نفر جدید آشنا شوید. اگر این ارتباطات را در حوزه‌ی کسب‌و‌کار مربوط خودتان برقرار کنید نتیجه‌ی بهتری هم می‌گیرید.
شرکت در مراسم
شبکه‌سازی را می‌توان به صورت حضوری و آنلاین انجام داد. شما می‌توانید به انجمن‌های حرفه‌ای مرتبط شوید. در گردهمایی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شرکت کنید. با متخصصانی که در حوزه‌ی شما کار می‌کنند ارتباط برقرار کنید. این مورد شامل مراسمی می‌شود که سازمان‌ها تحت عناوین مختلف برگزار می‌کنند. در هر یک از این اجتماعات حداقل با یک آدم جدید که نمی‌شناخته‌اید صحبت کنید. اگر می‌توانید به فهرست شرکت‌کنندگان دسترسی داشته باشید حداقل یک نفر را که می‌خواهید با او صحبت کنید از قبل مشخص کنید و قراری تنظیم کنید که او را ببینید. بدون اینکه خودتان را تحمیل کنید به دنبال بهانه‌ای برای ادامه‌ی ارتباط در جلسات دیگر یا گرفتن توصیه‌ای برای فردی دیگر باشید.
روزنامه‌ها و سایت‌های کاریابی
روزنامه‌های کاریابی به طور سنتی فرصت‌های موجود را آگهی می‌کنند. با اینکه این روزنامه‌ها هنوز هم وجود دارند بسیاری از آنها به شکل مجازی درآمده‌اند. شما می‌توانید از سایت‌هایی که به صورت آنلاین آگهی‌های کار را منتشر می‌کنند استفاده کنید.
تماس مستقیم
اگر کاری که دنبالش هستید را در فهرست استخدامی شرکت محبوب‌تان پیدا نمی‌کنید می‌توانید مستقیما با آنها تماس بگیرید. می‌توانید از تلفن یا ایمیلی که در بخش «ارتباط با ما»ی سایت پیدا می‌کنید استفاده کنید و با افراد داخل سازمان تماس بگیرید. می‌توانید از آنها درباره‌ی فرصت‌های شغلی سازمان در آینده یا مهارت‌هایی که به دنبالش هستند سؤال کنید. فراموش نکنید که رزومه‌ی خودتان را به هر ایمیلی که می‌فرستید پیوست کنید. به یاد داشته باشید که از این نوع برقراری ارتباط ممکن است همیشه به خوبی استقبال نشود. اما همیشه این شانس وجود دارد که درباره‌ی فرصت‌های شغلی که در راهند اطلاعاتی کسب کنید.
آژانس‌های کاریابی
اگر به دنبال کمک حرفه‌ای برای کار پیدا کردن هستید، آژانس‌های کاریابی قطعا می‌توانند به شما کمک کنند. گرچه این روش هزینه‌ دارد سازمان‌هایی وجود دارند که از طریق آژانس‌های کاریابی استخدام خود را انجام می‌دهند زیرا فرایند یافتن و مصاحبه با داوطلبین را ساده می‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که ممکن است دانشگاه شما واحدی برای راهنمایی در زمینه‌ی نوشتن رزومه و کاریابی داشته باشد.
کار به عنوان جایگزین موقت یا کارآموز
گاهی کارِ موقت در یک پست می‌تواند به کار دائم شما تبدیل شود. اگر بیکار هستید، پیدا کردن کاری موقت در یک شرکت عالی می‌تواند راهی بسیار خوب برای ورود شما به آنجا باشد. علاوه بر این روابط کاری که می‌توانید پیدا کنید برای آینده‌ی شما مفید است. بسیاری از آژانس‌های کاریابی می‌توانند به شما در یافتن یک کار موقتی، معمولی یا قراردادی کمک کنند. کارآموزی انتخاب خوبی برای دانشجویانی است که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند. انجام کارهای داوطلبانه راه بسیار خوب دیگری برای برقراری ارتباط با صنایع ارزشمند است.
فنون متمایز و خلاقانه
در بازار رقابتیِ پیدا کردن کار، برخی از کارجویان به سمت روش‌های خلاقانه‌تری پیش رفته‌اند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند. بیلبوردها، فرستادن ایمیل با تعداد بالا به همراه کپی رزومه‌ی کاری و حتی درج آگهیِ «آماده به کار» در نیازمندی‌های مختلف، تنها برخی از روش‌هایی هستن که افراد برای دیده شدن توسط کارفرمایان به کار گرفته‌اند. گرچه این روش‌ها ممکن است کارساز باشند، باید محتاط باشید. ممکن است بتوانید توجه مسئولین استخدام را جلب کنید همچنان که ممکن است پیامی نامناسب به آنها منتقل کنید. اگر می‌خواهید به سراغ ایده پردازی و تکنیک‌های خلاقانه بروید، اطمینان پیدا کنید روش شما در تناسب با شرکتی است که قصد دارید در آن استخدام شوید.

بعد‌از پیدا کردن یک شغل خوب، برای حقوق دریافتی باید مهارت‌ها، تجربیات، توانایی‌ها،میزان تحصیلات، سابقه‌ی کاری و تمام مواردی که میتواند روی حقوق دریافتی شما تآثیر بگذارد را در نظر داشته باشید، اما جدا از این موارد مقدار مشخصی برای حقوق برای هرفردی به عنوان حقوق پایه وجود دارد که یخشنامه‌ی سال جدید به گفته‌ی گزارشخبرنگار مهر به شرح زیر:
بخشنامه حداقل دستمزد سال آینده که در آخرین چهارشنبه سال به تصویب شورای عالی کار رسید، با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مصوبه ۲۵ اسفند شورای عالی کار حداقل دستمزد سال آینده با افزایش ۱۴.۵ درصدی از ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان به ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان افزایش یافت.
همچنین حداقل دستمزد افرادی که پایه حقوق آنها در سال ۹۵ بیش از ۸۱۲ هزار و ۱۶۶ تومان بود، به میزان ۱۲ درصد نسبت به پایه حقوق ۹۵ افزایش می‌یابد.
متن مصوبه شورای عالی کار به شرح زیر است:
۱- حداقل دستمزد سال ۱۳۹۶ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ریال تعیین می شود.
۲- سایر سطوح مزدی از ابتدای سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۲ درصد آخرین مزد (ثابت یا مبنا موضوع ماده ۳۶ قانون کار) سال ۱۳۹۵ به اضافه روزانه ۶۷۶۸ ریال افزایش می یابد.
تبصره – با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۳۰۹۹۷۷ ریال کمتر شود.
۳- نرخ پایه سنوات در سال ۹۶ در مورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه کرده باشند یا خیر، روزانه ۱۷.۰۰۰ ریال تعیین می شود.
تبصره (۱)- نرخ پایه(سنوات) کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک مبلغ مذکور و سقف آن در گروه ۲۰ میلغ ۲۲۶۰۰ ریال همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.
تبصره (۲)- به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال ۱۳۹۵ میزان مقرر در این بند (یا تبصره ۱ آن حسب مورد) تعلق می گیرد.
۴- مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار ماهیانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال از سوی کارفرمایان پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *