پارادوکس مالی زنانه چیست؟

پاردوکس مالی زنانه

خانمها تمام صورتحسابها را به موقع پرداخت می‌کنند، مثل یک حرفه‌ای بهترین معاملات برای خرید را انجام می‌دهند و مسائل مالی و زندگی روزمره را به صورت همزمان به بهترین شکل مدیریت می‌کنند. اما در مورد مسائل مالی دارای پارادوکس بسیار واضحی هستند.

یک خانم در 21 سالگی اولین شغل خود را شروع کرد و از تجربه خود گفت که خیلی راحت توانست مسائل مالی خود را کنترل کند. زمانیکه همکارش سعی کرد او را برای ثبت‌نام در یکی از طرح‌های بازنشستگی متقاعد کند، چندین ماه زمان برد تا توانست با اعداد و ارقام مربوط به این سرمایه‌گذاری مواجه شود.
اما کمتر از یک دهه نسبت به پرداخت آن اقدام کرد و در این مورد گفت: سرمایه‌گذاری بلند مدت برای من یک رویداد عجیب و غریب روحی بود که نمی‌توانستم آن را ادامه بدهم.

اما چرا پارادوکس مالی زنانه وجود دارد؟

شما را با پدیده پارادوکس مالی زنانه آشنا میکنم.
یک تحقیق در آمریکا نشان داده است؛ درحال حاضر بیش از یک سوم خانمها نان‌آور خانواده هستند. این یک خبر فوق‌العاده است.
اما طی همین تحقیق مشخص شد تعداد خانمهایی که برای مسائل مهم مالی مانند سرمایه‌گذاری و یا برنامه‌ریزی برای بازنشستگی مشارکت دارند بسیار کمتر از آقایان است.
بیشتر خانمها تحت تاثیر پدیده‌ای هستند که کارشناسان مالی آن را “پارادوکس مالی زنانه” می‌نامند.
ما زنان در مقابل کارهای سخت آرام و قوی هستیم و با قدرت و پتانسیل بالا به اهداف خود می‌رسیم. ما در تمام رشته‌ها نسبت به مردها صندلی‌های بیشتری را در دانشگاه‌ها پر می‌کنیم و فارغ‌التحصیل می‌شویم.
ما همچنین در مورد امور مالی روزمره از آقایان حرفه‌ای‌تر هستیم. در یک نظرسنجی 90 درصد خانمها خود را پرداخت کننده  و خریدار اصلی خانوده معرفی کردند.
با این وجود ما در اقدامات مهم برای ثروتمند شدن از مردان عقب مانده‌ایم.
مثل میلیونها زن دیگر، ما میدانیم چطور در روزهای بارانی و حتی در هزینه‌های مربوط به بچه‌ها صرفه‌جویی کنیم، یا برای خرید خانه پس‌انداز کنیم.
در واقع بیشتر دخترها بر این باورند که مدیریت هزینه‌های روزمره با مادر است و کار پدر مدیریت امور مالی بزرگتر است. حتی زمانی که درآمد خانمها از همسرشان بیشتر باشد بازهم خود را مسئول برنامه‌ریزی‌های مالی بزرگتر نمی‌دانند.

دلایل پارادوکس مالی زنانه

در ادامه دلایل این پارادوکس را بررسی می‌کنیم و متوجه می‌شویم چرا ما در برنامه‌ریزیهای کوتاه مدت بسیار هوشمندانه عمل میکنیم ولی هیچ ایده‌ای درباره برنامه‌های بلند مدت مالی نداریم و در آخر راه‌حل چیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *