خرید ماشین

خرید ماشین

چه نیازی به ماشین داریم؟
با نزدیک شدن به فصل بهار و عید نوروز، حتما باید فکر جایگزینی ماشین قدیمیتون یا خرید ماشین جدید به ذهنتون رسیده باشه. قبل از هر تصمیمی با دقت بیشتری به آگهی ها نگاه کنید.
به یاد داشته باشید که تنها هدف یک آگهی خودرو این است که شما را به نمایشگاه بکشاند. پس قبل از فکر کردن به خرید یک ماشین جدید حتما این موضوع رو در نظر بگیرید که برای چی به ماشین احتیاج دارید.
راه های زیادی برای بازپرداخت بدهی وجود دارد اما یکی از بهترین ها برای کسی که مشکلات مالی دارد افزایش درآمد، کاهش هزینه ها یا هر دو است. بنابراین صرفه جویی در هزینه های خودرو هم به کاهش هزینه‌ها کمک زیادی می کند.
اگر می تونید بدون ماشین رفت و آمد کنید یا یک ماشین در خانواده داشته باشید، پولتون رو پس انداز کنید. حتی اگر مجبور باشید گاهی از اتوبوس استفاده کنید یا با دوستانتون هزینه تاکسی رو تقسیم کنید باز هم خیلی کمتر از خرید یک ماشین هزینه برمیدارد.
حتماً مشکلاتی مثل اتلاف وقت پشت ترافیک، استرس دزدی و جریمه و…، عدم وجود جای پارک و هزینه های سنگین سرویس ماشین، را در نظر بگیرید.

تصمیم گیری بر اساس بودجه
با اینکه شرایط اقساطی خودروها بسیار آسون و جذاب بنظر میرسه اما نیاز به یک تصمیم بزرگ دارد. پیشنهادات فریبنده رو کنار بگذارید و اجازه بدید بودجه شما برای این تصمیم گیری کمک کند. بودجه تنها عاملی است که باعث میشه انتخاب هوشمندانه‎ای داشته باشید و احساسی تصمیم نگیرید. برای خرید ماشین برنامه ریزی کنید و از چندین ماه قبل پس انداز را شروع کنید تا بتوانید بودجه مناسبی برای این کار داشته باشید.

روش های خرید ماشین
اگر در نهایت فهمیدید که واقعا احتیاج به ماشین دارید، وقتی آگهی ها رو نگاه می کنید حتما به موارد زیر توجه کنید:

  1. وام های خرید خودرو: این وام ها با سود 18% عرضه میشوند و معمولا متقاضیان فقط پرداخت قسط بندی شده رو در نظر می گیرند. قبل از اقدام برای گرفتن وام اقساط ماهانه و سود تسهیلات رو حساب کنید و اگر دیدید مشکلی برای پرداخت آن نداشتید دست بکار شوید. برای مثال وام خرید خودرو سال 96 به مبلغ 15 میلیون با اقساط 36 ماهه و سود 18 درصد عرضه شده. زمانی که مبلغ اقساط را محاسبه میکنید به رقم 542.285 میرسید که اگر این مبلغ را هر ماه طی 36 ماه بپردازید در آخر مبلغ 19.522.260 تومان به بانک برگردانده اید.
  2. اقساط فروش خودروهای شرکتی: تا بحال موارد بسیاری دیده اید که خودروسازی ها فروش اقساطی را شروع می کنند و از شما میخواهند تقریبا نصف مبلغ ماشین رو پرداخت کنید و طی دو سال با چک های 6 ماهه مابقی مبلغ رو بپردازید. نکته مهمی که اکثر متقاصیان در نظر نمی گیرند همان موعد چک ها و کنار گذاشتن ماهانه مبلغ اقساط است. بنابراین زمانیکه تصمیم به خرید اقساطی ماشین گرفتید حتما به این موضوع فکر کنید که آیا می تونید ماهیانه مبلغی حدود 1 میلیون تومان برای چک 6 ماهه پس انداز کنید یا باید دور این مورد هم خط بکشید.
  3. ارزان ترین راه خرید ماشین پرداخت نقدی است. چون هر وام یا قسطی ما رو مجبور به پرداخت سود میکنه. برای خرید نقدی حتما مبلغی رو برای روز مبادا باقی بگذارید و تمام مبلغ پس اندازتون رو خرج ماشین نکنید. اگر ماشینتون رو نقد خریده باشید دیگه استرس اقساط رو ندارید اما ممکنه هیچ پولی برای روز مبادا نداشته باشید و اونوقت گیر بیفتید. حتی اگر با مشکل بزرگی روبرو بشید خیلی زود میتونید ماشین رو بفروشید و پول مورد نیازتون رو بدست بیارید.

برای احتمالات برنامه ریزی کنید
داشتن یک برنامه مالی برای زمانی که اتفاقات غیرمنتظره می افتند خیلی مهم است. البته بیشتر ما به داشتنش اهمیت نمیدیم. اگر ماشین انتخابیتون رو با وام یا قسط خریده باشید یه سوال براتون پیش میاد: چی میشه اگه….؟ هر اتفاقی مثل از دست دادن شغل، طلاق، تصادف، بیماری و یا هزینه های پیش بینی نشده مثل تعمیر قسمتی از خانه می تونه شما رو از پرداخت ادامه قسط ها عقب بندازه.
پس اگر می خواید خودتون رو به نوعی از تاثیر این اتفاقات دور نگه دارید باید:
حتما بیمه های مربوط به سلامت، خانه، تصادف و بیکاری را داشته باشید.
یک حساب پس انداز ضروری داشته باشید که حداقل قسط سه ماه را در آن داشته باشید.
اگر ماشینتون رو نقد خریده باشید دیگه استرس اقساط رو ندارید اما ممکنه هیچ پولی برای روز مبادا نداشته باشید و اونوقت گیر بیفتید. حتی اگر با مشکل بزرگی روبرو بشید خیلی زود میتونید ماشین رو بفروشید و پول مورد نیازتون رو بدست بیارید.
گاهی حتی کنار گذاشتن روزانه مبلغ کمی میتونه حساب پس انداز ضروری رو تکمیل کنه.

بهترین زمان برای خرید ماشین
اگر بهترین زمان سال رو برای خرید ماشین انتخاب کنید می تونید کلی پول ذخیره کنید.
فصل بهار چون زمان گرفتن عیدی ها و پاداش هاست و همه دوست دارن بخاطر آب و هوای خوب به سفر و گردش برن، فروشندگان خودرو سعی میکنند تخفیف هایی رو که در زمان کسادی بازار دادند در این فصل جبران کنند، پس برای خودشون بیشترین سود رو در نظر می گیرند.
برخی از ماشین ها در فصل تابستان طرفدار بیشتری دارند و در زمستان میتونید اونها رو با قیمت کمتری خریداری کنید.
اوایل زمستان و پاییز بهترین زمان برای خرید ماشین که می تونید بیشترین تخفیف ها رو بگیرید.
زمان هایی که بازار ماشین کساد میشه افرادی که پول لازم دارند و تصمیم به فروش ماشین می گیرند یکی ازگزینه هایی هست که می تونید با قیمت کمتری ماشین تهیه کنید.

ماشین کارکرده بخریم یا نو
بودجه شما اولین تعیین کننده این انتخاب محسوب میشه. بعد از این موضوع در نظر داشته باشید که هزینه های سالانه نگهداری ماشین رو هم باید حساب کنید و بتونید هزینه هاش رو بپردازید. ماشین های کار کرده هزینه های بیشتری برای نگهداری دارند اما افت قیمت یک خودروی صفر پس از یک سال حتی بیشتر از هزینه های ماشین کارکرده است. اما در صورتیکه ماشین کارکرده خوب و سالمی بخریم، حتما مراقب باشید چون ماشین های کارکرده زیادی هستند که تصادفات شدیدی داشته اند و طوری تعمیر شده اند که اصلا بنظر نمی رسد مشکلی داشته اند.

به طور مثال، اگر هزینه نگهداری یک پراید صفر رو با یک پژو 405 مدل نود و دو مقایسه کنیم.
هزینه های سالانه نگهداری پراید
سوخت: ماهانه 100 لیتر، 1.200.000
بیمه: 1.000.000
سرویس و تعمیرات: 300.000
افت قیمت سالانه: 3.000.000
جمع: 5.500.000

هزینه های سالانه نگهداری پژو 405
سوخت: ماهانه 100 لیتر، 1.200.000
بیمه: 1.000.000
سرویس و تعمیرات: 500.000
افت قیمت سالانه: 1.500.000
جمع: 4.200.000

مثال بالا نشان داد که یک ماشین صفر میتونه هزینه های نگهداری بالاتری نسب به ماشین کارکرده داشته باشه. اما برای خرید ماشین های کارکرده باید خیلی دقت به خرج داد چون شما چیزی از پیشینه ماشین نمی دانید و کاملا از عیب و نقص های پنهان شده احتمالی آنها بی خبرید. پس برای خرید اینگونه ماشین ها با یک کارشناس ماهر برای بازدید بروید چون هرقدر هم بنظر خود ماهر بیایید دست بالای دست بسیار است.

تنظیم قولنامه
موقع نوشتن قولنامه حتماً تمام نکات را درج کنید. مثلاً فراموش نکنید که تمام بدهی‌ها، خلافی‌ها، عوارض، هزینه انتقال سند و دارایی و هزینه‌های وام‌ها و … به عهده فروشنده است. محض احتیاط، بخشی از پول را به صورت چک به عنوان ضمانت نگه دارید تا بعد از به‌نام زدن سند به فروشنده بدهید. (این یکی خیلی مهم است!)

پس از خرید ماشین
حالا که ماشین را خریدید برای اینکه بتونید هزینه هاشو تامین کنید میتونید عضو اپلیکیشن های مسافربری بشید و در مسیر برگشت از محل کار کسب درآمد کنید. یا حتی برای کاهش هزینه های نگهداری آخر هفته ها شست و شوی ماشین رو خودتون بعهده بگیرید یا حتی می تونید تعمیرات جزیی ماشین رو یاد بگیرید و قطعات مورد نیاز رو بخرید و خودتون نصب کنید تا درگیر هزینه های سنگین سرویس خودرو نشوید!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *