غذا در سیاره‌ی گرسنه‌ی ما

غذا در سیاره‌ی گرسنه‌ی ما اثر پیتر مانزل

آیا تابه‌حال فکر کردید مردم دنیا چطور غذا می‌خورند و در هفته چقدر برای غذا هزینه می‌کنند؟
یک عکاس آزاد آمریکایی کار جالبی انجام داد. او به سراسر دنیا سفر کرد و از اینکه مردم دنیا چه غذاهایی می‌خورند عکس تهیه کرده است. نام این عکاس Peter Menzel است.
در این مقاله قصد داریم غذاهایی که مردم کشورهای مختلف در طول یک هفته مصرف می‌کنند را بررسی کنیم.

استرالیا

خانواده‌ی بروان از استرالیا تقریباً ۴۲۸ دلار در هفته برای غذای کل خانواده هزینه می‌کنند. در بررسی عادت‌های غذایی مردم استرالیا شواهد نشان می‌دهد آن‌ها مقدار زیادی سیب‌زمینی به‌صورت چیپس استفاده می‌کنند.
در سال‌های اخیر استرالیایی‌ها استفاده‌ی لبنیات مثل ماست و پنیر را شروع کردند.
مصرف قهوه، پای دونات و همبرگر توسط افراد متوسط جامعه افزایش پیدا کرده است. هیچ‌یک از این‌ها برای سلامتی مفید نیستند.
شبیه بیشتر کشورهای غربی، غذاهای مهمانی مثل آب‌نبات، نوشابه و سرخ‌کردنی تبدیل به غذای هر روزه‌ی مردم شده است.
چهار مورد از غذاهای متداولی که در خانه‌های استرالیا برای شام پخته می‌شوند:

  • استیک و سبزیجات
  • مرغ سوخاری و سبزیجات
  • اسپاگتی
  • کسرول گوشت

استرالیایی‌ها عاشق باربکیو هستند. همین‌طور که در عکس می‌بینید یک عالمه گوشت قرمز به‌صورت سوسیس و استیک هست.

غذا

کانادا

خانواده‌ی ملانسون از کانادا در هفته ۳۹۲ دلار صرف هزینه غذا می‌کنند.
وقتی بحث این میشه که کانادایی‌ها عاشق چه غذاها و نوشیدنی‌هایی هستند پاسخ شما رو شوکه می‌کنه! ۸.۶۴ برابر هر شهر دیگه‌ای در جهان امریکانو می‌نوشند. و یا ۶.۱۹ برابر بقیه شهرهای دنیا غذا با طعم شیره‌ی افرا می‌خورند.
کانادایی‌ها عاشق خوردن کباب دنده و بیکن هستند. همون‌قدر که عاشق تمشک و وافل٬ مافین و تخم کتان هستند. غذای معمول یک کانادایی خورشت در ماه های سرد است.
کانادایی‌ها انتخاب های سالم هم دارند. مثلا ۱.۵۵ برابر بقیه ی کشورها کینوا استفاده می‌کنند.

غذا

بخوانید: حساب بانکی برای زندگی مالی بهتر

 آلمان

خانواده‌ی ملاندر از آلمان ۵۶۸ دلار در هفته صرف خرید مواد غذایی می‌کنند. ولی فقط برای یک خانواده‌ی چهار نفره!
اولین چیزی که می‌بینیم آن‌همه نوشیدنی است! یا این خانواده خیلی تشنه‌اند یا دارن برای آخرالزمان آماده می‌شن.
آبجو و شراب هر دو بشدت در آلمان محبوب هستند. حتی آبجو رو با بقیه نوشیدنی‌ها ترکیب می‌کنند و یه عالمه نوشیدنی متنوع درست می‌کنند.
یک فرد از طبقه‌ی متوسط سالانه ۶۱ کیلوگرم گوشت مصرف می‌کند. گوشت خوک٬ گوسفند٬ پرنده از محصولات اصلی غذایی هستند. البته گوشت‌های پر طرفدار دیگری هم بین آلمانی ها مرسوم است، مثل:

  • مرغ
  • اردک
  • غاز
  • بوقلمون

گوشت خوک که از همه محبوب‌تر است.

آلمانی‌ها همچنین از گوشت‌های سرد مثل سالامی و سوسیس خیلی لذت می‌برند.
شاید در تصویر باید متوجه مقدار زیادی سبزیجات هم شده باشید. این سبزیجات به‌صورت خورشت سوپ و یا کنار غذا سرو می‌شوند. در کنار غذای اصلی هویج٬ شلغم٬ اسفناج٬ نخود و لوبیا٬ بروکلی٬ سیب‌زمینی٬ کاهو و پیاز خیلی مرسوم هستند.
همچنین آلمانی‌ها عاشق خوردن نان هستند. معمولاً این نان‌ها را از وسط نصف می‌کنند. بعد با چیزهایی مثل پنیر٬ عسل٬ مربا٬ نوتلا٬ کره  و یا حتی گوشت سرد و ماهی پر می‌کنند.

غذا

ایتالیا

خانواده‌ی مانزو از ایتالیا در هفته ۲۹۵ دلار صرف هزینه‌ی مواد غذایی می‌کنند. اگرچه غذاهای ایتالیایی تحت تأثیر اتریش، یونان باستان، روم باستان، بیزانس و غذاهای یهودی قرارگرفته‌اند. ولی غذای ایتالیا به خاطر سادگی و استفاده از مواد اولیه کم شناخته‌شده است.
در غذاهای سنتی مرکزی ایتالیا معمولاً از گوجه‌فرنگی، گوشت، ماهی و پنیر پکورنو استفاده می‌کنند.
پنیر، شراب و قهوه‌ی اسپرسو همه عناصر محبوب غذاهای ایتالیایی هستند. ایتالیایی‌ها به خاطر عشقشون به ماکارونی، ازجمله پنه، ماکارونی، اسپاگتی، زبان زبانی، فوزیل، لازانیا، راویولی و تورتلینی شناخته می‌شوند. ریحان، آجیل و روغن‌زیتون هم از مواد محبوب مورد استفاده در پخت‌وپز ایتالیایی هستند.

اگر قبلاً از این عکس متوجه نشدید، باید بگم ایتالیایی‌ها کاملاً نان‌های خودشان را دوست دارند!

غذا

ژاپن

خانواده‌ی یکیاتا از ژاپن در فروشگاه‌ها 361 دلار در هفته خرید می‌کنند.
غذای سنتی ژاپن شامل سوپ برنج و میسو است. غذاهای جانبی اغلب شامل سبزیجات ترشی، ماهی و سبزیجات پخته‌شده در سوپ است.
ژاپنی‌ها به‌خصوص ماهی را دوست دارند و اغلب به‌صورت کباب شده یا خام مصرف می‌کنند. اگر در رستوران ژاپنی غذا خورده باشید، دیده‌اید که غذاهای دریایی و سبزیجات معمولاً در روغن تپورا، عمیقاً سرخ‌شده‌اند.
علاوه بر برنج، غذاهای ژاپنی شامل بسیاری از غذاهای نودل هستند. غذاهای ژاپنی سنتی با استفاده از ترکیبی از داشی، سس سویا، سکه و میرین، سرکه، شکر و نمک طعم می‌گیرند.
ژاپنی‌ها به‌طور معمول از غذاهای دریایی استفاده می‌کنند. زیرا دوست دارند از اقیانوس‌های فراوان اطرافشان بهره ببرند
. 

کویت

خانواده‌ی الحقان از کویت تقریباً 252 دلار در هفته صرف می‌کنند تا کل خانواده‌ی خود را تغذیه کنند!
بشقاب غذای ملی کویت شامل گوشت گوسفند، مرغ، ماهی و به مقدار زیادی برنج اضافه است. غذا برای مردم و فرهنگ کویت بسیار مهم است.

به‌همین‌دلیل است که اغلب مقدار زیادی تهیه‌شده و با بسیاری از اعضای خانواده و دوستان به اشتراک گذاشته می‌شود.

غذاهای هند، فارسی و مدیترانه همه تأثیر قابل‌توجهی بر غذای کویت داشته‌اند. آیا می‌دانستید که یک وعده‌ی غذایی در کویت کامل نیست مگر اینکه با خرما، ماست یا ارده همراه باشد؟به نظر می‌رسد خوشمزه باشد؟
بسیاری از وعده‌های غذا شامل گوشت و پنیر است. غذاهای محبوب دیگر ترشی و تابوله است.

غذا

بخوانید: تابستان عاشقانه‌ با پولهام

ایالات متحده امریکا

خانواده رویس از ایالات‌متحده‌ی امریکا در حدود 342 دلار در هرهفته صرف موادغذایی برای خانواده چهار نفره‌شان می‌کنند. بسیاری از غذاها که معمولاً به‌عنوان آمریکایی شناخته می‌شوند، درواقع از غذاهای دیگر کشورها ساخته‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، هات‌داگ و همبرگر هر دو بر اساس غذاهای سنتی آلمانی هستند. پیتزا هم بر اساس ظرف سنتی ایتالیایی است!

آمریکایی‌ها به‌عنوان عشق فست فود شناخته‌شده‌اند و از این عکس هم کاملاً پیداست. فست فودهایی مثل:

  • مک‌دونالد
  • پیتزا
  • مرغ سرخ‌شده
  • هات‌داگ
  • ناچو
  • برگر کینگ

بعضی از خانواده‌های آمریکایی دوست دارند که صبحانه غذا بخورند. صبحانه‌ی انها اغلب شامل غلات، تخم‌مرغ، نان تست، پنکیک، قهوه و آب‌میوه است.

آیا می‌دانستید که ساندویچ‌های بستنی در آمریکا متولدشده‌اند؟ درنتیجه، آمریکایی‌ها طرفداران پروپا‌‌‌‌قرص بستنی هستند و بیشتر از سایر کشورها بستنی می‌خورند. آمریکایی‌ها نیز دوستداران اسموتی‌ها و نوشیدنی‌هایی که با قهوه درست می‌شوند هستند. برای همین تعجب می‌کنم چرا در عکس چیزی نمی‌بینیم!

غذا

بخوانید: چطور یک هفته بدون هزینه زندگی کنیم؟

مکزیک

خانواده کاسالس از مکزیک هر هفته ۱۸۹ دلار برای غذا هزینه می‌کنند. ما متوجه شدیم این خانواده چقدر کوکاکولا دوست دارند!  مواد اولیه‌ی غذاهای مکزیکی شامل:

  • ذرت بومی
  • لوبیا
  • فلفل قرمز
  • گوجه‌فرنگی
  • گوشت خوک
  • آووکادو
  • کاکائو
  • وانیل

در غذاهای مکزیکی از گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، بز و گوسفند، و نیز پنیر و گیاهان و ادویه‌جات استفاده هم می‌کنند. آیا می‌دانستید که غذاهای مکزیکی نیز از مواد غذایی نادر در آشپزی خود مانند گل‌های خوراکی استفاده می‌کنند؟ میوه‌های گرمسیری مانند گلابی ، سابوت، گواوا، انبه، موز، سیب و آناناس بسیار محبوب هستند. مکزیکی‌ها از نوشیدنی‌های الکلی مانند تکیلا، پلو، برندی، شراب، آبجو و رم هم استفاده می‌کنند.

غذا

چین

خانواده‌ی سو از چین حدود ۶۵ دلار صرف مواد غذایی خود می‌کنند! چین کشور بزرگی است. پس به‌طور طبیعی تنوع روش‌های پخت‌وپز و مواد اولیه دران بسیار زیاد است. به‌عنوان‌مثال، پخت‌وپز سیچوان با طعم‌های گرم و تند آن شناخته‌شده است. پخت‌وپز Cantonese هم به سبک شیرین و ترش آن مشهوراست.

رایج‌ترین مواد اولیه‌ی پخت‌وپز چینی در تصویر دیده می‌شود:

  • شامل پیاز
  • زنجبیل
  • سیر
  • سس‌ سویا

غذا در چین معمولاً همراه با برنج یا رشته مصرف می‌شود.

اگرچه مناطق شمالی و جنوبی چین، در رژیم غذایی خود از سبزیجات تازه استفاده می‌کنند. اما مناطق مختلف غذاهای مختلفی دارند. به‌عنوان‌مثال، در بخش شمالی چین، مردم دوست دارند dumplings را با گوشت، نان و رشته بخورند. در بخشی از جنوب کشور، مردم این غذا را با سس سنتی چینی و رشته مصرف می‌کنند.

غذا

اکوادور

آیمی خانواده‌ای از اکوادور است که تنها ۳۲ دلار صرف مواد غذایی‌اش در هفته می‌کند. خیلی جالب است که خانواده‌های فقیر سالم‌تر از بقیه غذا می‌خورند. حتی یک مورد غذای فرآوری شده هم در عکس نمی‌بینید!

غذای محلی اکوادور بسته به آب‌وهوا و شرایط کشاورزی متفاوت است. گوشت خوک٬ مرغ و گاو در قسمت‌های کوهستانی معمول هستند و با برنج٬ ذرت و سیب‌زمینی خورده می‌شوند. تنوع زیادی از میوه‌های تازه هم مصرف می‌شوند.

مردمی که در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند اغلب ماهی٬ لوبیا و موز پختنی می‌خورند. در جنگل‌های استوایی مردم ریشه‌ی گیاهان را در غذاهای مختلف استفاده می‌کنند.

غذا

بوسنی و هرزگوین

خانواده دادو از بوسنی و هرزگوین تقریباً ۹۰ دلار در هر هفته برای غذای تمام خانواده صرف می‌کنند. همان‌طور که در این عکس می‌بینید، در وعده‌های غذایی از مواد تازه مانند میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند.

صبحانه در این منطقه معمولاً تخم‌مرغ و یا نان با مربا، کره، عسل و یا پنیر سفید نرم است. نهار بزرگ‌ترین وعده‌ی غذایی روز است. غذاهای رایج شامل لوناک بوسنیایی (پخته‌شده از گوشت و سبزیجات) یا جاپراک (رول کلم پرشده) می‌باشد.

نان پیتا به نام سومون که با سوسیس‌های کوچک و پیاز خردشده پرشده نیز یک نوع خاص غذای این منطقه است. دسرها معمولاً حاوی میوه هستند. شاید یک‌راه لذت بردن از دسر و چاق نشدن همین باشد؟

غذا

یخوانید: هزینه‌های شام شب عید

کوبا

همانند خانواده‌ی چینی، خانواده کاستا از کوبا حدود ۶۴ دلار دریک هفته برای مواد غذایی خود صرف می‌کنند. کوبا بزرگ‌ترین کشور در کارائیب است. اعتقاد بر این است که اسپانیا و آفریقا تأثیر زیادی بر غذاهای کوبا گذاشته‌اند. ولی فرهنگ‌های فرانسوی، عربی، چینی و پرتغالی هم بسیار تأثیرگذار هستند!

رایج‌ترین وعده‌های غذایی که در کوبا خورده می شو:

  • گوشت خوک
  • مرغ
  • برنج
  • لوبیا
  • گوجه‌فرنگی
  • کاهو

برخلاف باور عمومی، ادویه‌های داغ به‌ندرت در آشپزی کوبا استفاده می‌شوند! غذاهای سنتی کوبا به‌طورکلی بدون ادویه و سس هستند. آیا می‌دانید که لوبیای سیاه، خورش‌ها و گوشت‌ها غذاهای محبوب کوبا هستند. ریشه سبزیجات با ترکیب روغن‌زیتون، آب‌لیمو، پیاز، سیر و زیره سبز طعم دار می‌شوند.

غذا

بخوانید: وقتی مجردی ..

هند

خانواده ی پاتکار از هند حدود ۴۵ دلار درهفته برای مواد غذایی هزینه می کنند. شاید  متوجه نبود گوشت قرمز شده باشید. دلیل این مساله این است که غذاهای هندی تحت تاثیر اعتقادات هندوجین، و به ویژه گیاهخواری، شکل گرفته اند. غذاهای اصلی هند شامل:

  • ارزن مروارید
  • برنج
  • آرد کل گندم
  • انواع عدس

هندی‌ها دوست دارند از طیف وسیعی از ادویه‌جات در آشپزی خود استفاده کنند. محبوب‌ترین این ادویه‌ها فلفل چیلی، دانه‌ی خردل سیاه، ذرت، زیره، زردچوبه، زنجبیل، گشنیز و سیر هستند. دسرها و غذاهای شیرین با هل، زعفران، جوزهندی و گلاب تهیه می‌شوند. هندی‌ها ترجیح می‌دهند که با صبحانه چای یا قهوه بنوشند. رُتی یک نان متداول است که با بیشتر وعده‌های غذایی خورده می‌شود. این به‌وضوح از عکس پیداست!

غذا

مالی

خانواده ی ناتومو از مالی کشوری در غرب قاره آفریقا 30 دلار درهفته خرج غذای خانواده های بسیار بزرگ خود می کنند. اگرچه غذاهای مالی منطقه به منطقه متفاوت است. اما برنج، ارزن، سورگوم و فونونی از مواد اولیه ی اصلی هستند. وعده های غذایی معمولا با سس ماهی، گوشت یا سبزیجات سرو می شود. از غلات هم برای فرنی استفاده می شود.

از هیبیزوس، زنجبیل و یا میوه ی درخت baobab، یک نوشیدنی سالم تهیه میشود که مختص مالایی هاست! بسیاری از مالایی‌ها از نوشیدنی آبجو شیرین لذت می برند. ماهی ها را نیز معمولا در فضای باز کباب می کنند.

غذا

بخوانید: فقر اقتصادی چیست و چه پیامدهایی دارد؟

مصر

خانواده‌ی احمد از مصر در هفته ۷۸ دلار صرف غذای تمام خانواده‌شان می‌کنند! شما ممکن است از عکس متوجه شده باشید که غذاهای مصری شامل مقادیر زیادی از حبوبات و سبزیجات هستند. این به خاطر دلتا و دره‌ی حاصلخیز نیل مصر است. غذاهای مصر منطبق با غذاهایی است که از زمین رشد می‌کنند.
حتماً شما از عکس متوجه مقدار کم‌مصرف گوشت این خانواده شده‌اید. واقعیت این است که در تاریخ مصر، گوشت همیشه بسیار گران بوده است.
مصریان نیز نان مسطح خود را دوست دارند. این نان تقریباً در تمام وعده‌های غذایی مصر مصرف می‌شود. غذاهای مصر معمولاً شامل سبزیجاتی مانند فلفل دلمه، کدو و بادمجان با برنج هستند. کباب، فلافل و باقلاوا ممکن است به‌عنوان غذاهای شرقی مدیترانه شناخته شوند. اما در مصر به‌طور گسترده‌ای مصرف می‌شوند!

می‌توانید باقی عکس‌ها را هم در سایت این عکاس ببیند. مهم‌ترین چیزی که با دیدن عکس‌ها در ذهن بیننده نقش می‌بندد این‌است‌که غذاهای فرآوری‌شده گران و مضر هستند.

متأسفانه کشورهایی که صنعت غذایی پیشرفته‌تری دارند غذاهای مضرتری در دسترس مردم می‌گذارند.

غذا

معرفی برنامه حسابداری نیوُ

در قرن بیست‌ویکم، دنیای تجاری با سرعت زیادی به سمت مدیریت همیشگی حساب‌و‌کتاب‌ها می‌رود.
اگر می‌خواهید در زندگی کاری و اقتصادی خود موفق عمل کنید، نباید از تکنولوژی عقب بمانید. دانلود برنامه حسابداری رایگان امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
برای این کار می‌توانید برنامه حسابداری نیوُ را از لینک‌های زیر دانلود کنید.
دانلود برنامه حسابداری کسب‌وکار نیوُ پلاس
دانلود برنامه حسابداری شخصی نیوُ
رو نیوُ حساب کن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *