معیارهای انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری

انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

شرکت‌ها به سمت استفاده از نرم افزار حسابداری سوق یافته‌اند. با پیشرفت تکنولوژی و خودکارسازی بخش‌های مختلف ادارات، انجام امور اداری از حالت سنتی خارج شده است. بیشتر شرکت‌ها در حال خودکارسازی واحدهای خود هستند. به همین علت شاهد نقش مؤثری در ارتقاء نرم‌افزارهای حسابداری و تنوع زیاد آن‌ها در عرصه ی بازار هستیم.

تنوع بالای تولیدکنندگان نرم افزار حسابداری باعث پیچیده شدن انتخاب آن می‌شود. درصورتی‌که انتخاب برنامه حسابداری یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تصمیمات یک سازمان است. چون تمام اطلاعات مالی یک سازمان در سیستم حسابداری آن ذخیره شده است. تعداد کسب‌وکارهایی که به علت مدیریت ضعیف حسابداران از پا درآمده‌اند کم نیست.

بنابراین انتخاب یک نرم افزار حسابداری بسیار حائز اهمیت است.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری باید مناسب نیازهای فعلی سازمان و همچنین مناسب نیازهای آتی آن نیز باشد. زیرا با افزایش حجم کاری و گسترش سازمان نرم افزار نیز باید به‌روز رسانی گردد. بنابراین انعطاف‌پذیر بودن نرم افزار و امکان شخصی‌سازی بسیار حائز اهمیت است. ویژگی‌های سیستم حسابداری از دید شرکت‌ها شامل موارد زیر است:

  • مدیریت موجودی
  • مدیریت کامل روی ورود و خروج کالا
  • گزارشات ریالی انبار
  • مدیریت اطلاعات مشتریان
  • تهیه لیست حقوق کارمندان
  • دریافت و پرداخت‌ها گزارشات مالی مورد نیاز مالیاتی

برای انتخاب نرم افزار حسابداری با حداقل 3 نفر از افرادی که قبلاً این سیستم را تهیه نموده‌اند صحبت کنید. این افراد باید حیطه‌ی کاریشان شبیه و یا یکسان با فعالیت شما باشد. در رابطه با اینکه چه امکاناتی از نرم‌افزار حسابداری شرکتی خود می‌خواهید و چه تغییراتی نیاز دارید بحث کنید.درهرصورت نمی‌توان سیستمی را یافت که فاقد هیچ نقص و ایرادی باشد. اما می‌توان سیستمی را تهیه نمود که با توجه به نوع فعالیتمان بهترین نتیجه را برای ما به ارمغان بیاورد. این کار با کمی مطالعه و صرف وقت امکان‌پذیر است.

بخوانید: دلایل استفاده از نرم افزارهای حسابداری

نرم افزار حسابداري

معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری

معیارهای مختلفی برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب وجود دارد:

  • امنیت نرم افزار
  • قابلیت پشتیبانی مناسب
  • امکان گزارش‌گیری
  • طراحی مناسب نرم‌افزار حسابداری
  • امکان تعیین سطح دسترسی و کنترل عملیات کاربران
  • کدینگ حسابداری

امنیت نرم افزار

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم نرم افزار میزان امنیت آن در حفظ و نگه‌داری اطلاعات است.  ازاین‌رو تمام مدیران از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که اطلاعات سازمان را حفظ کند.  همچنین امکان پشتیبان‌گیری خودکار و دستی نرم‌افزار هم جزو ویژگی‌های مهم آن است. در صورت وقوع حوادث احتمالی اطلاعات سازمان نباید از بین برود. حوادثی مانند آسیب‌های سخت‌افزاری یا آلوده شدن سیستم به بدافزارها.

قابلیت پشتیبانی مناسب

یکی از معیارهای انتخاب نرم افزار حسابداری قابلیت پشتیبانی نرم افزار است. این ویژگی یکی از مهم‌ترین بخش‌های انتخاب نرم افزار می‌باشد. عدم وجود پشتیبانی در نرم افزار می‌تواند پیامدهای زیادی در پی داشته باشد. زیرا بروز مشکلات می‌تواند در امور سازمان اختلال ایجاد کند.

امکان گزارش‌گیری

از دیگر ویژگی‌های انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب گزارشات قوی و صحیح آن است. بنابراین در انتخاب نرم افزار حسابداری حتماً باید گزارشات آن مورد بررسی قرار گیرد. سیستم گزارش‌گیری نرم افزار باید تمامی گزارشاتی که برای سازمان اهمیت دارند را شامل شود.

طراحی مناسب نرم افزار

برای طراحی نرم‌افزارهای حسابداری باید اطلاعات و علم کافی را نیز علاوه بر علم برنامه‌نویسی داشته باشیم. اکثر شرکت‌ها باوجود داشتن مهندسین فعال و بااستعداد متأسفانه در ارائه‌ی نرم افزار حسابداری ناموفق عمل کرده‌اند. علت این امر نداشتن علم و تخصص در زمینه‌ی حسابداری است. بنابراین در انتخاب نرم افزار باید طراحی آن را هم موردنظر قرار دهید. طراحی نرم افزار حسابداری علاوه بر برنامه نویسان باتجربه باید تحت نظر کارشناسان خبره مالی و حسابداری نیز قرار بگیرد.

تعیین سطح دسترسی کاربران

اکثر مدیران مالی تمایل دارند سطح دسترسی کاربران خود را مشخص کنند. این کار به‌منظور کنترل بر امور کارمندان انجام می‌شود. بنابراین امکان تعیین سطح دسترسی و کنترل عملیات کاربران در نرم افزار حسابداری از معیارهای انتخاب نرم افزار است.

کدینگ حسابداری

همان‌طور که میدانید اولین گام شروع عملیات حسابداری تعریف کدینگ حسابداری است. این موضوع در ورود اطلاعات و تهیه‌ی گزارشات اهمیت زیادی دارد. بنابراین یکی دیگر از معیارهای مهم در انتخاب نرم افزار حسابداری، امکان تعریف کاملاً منعطف کدینگ حسابداری است.

نرم افزار حسابداري

حسابداری مالی با برنامه حسابداری نیوُ

برنامه‌ی حسابداری نیوُ با استفاد از تکنولوژی توانسته بیشتر کمبودهای حسابداری سنتی و دستی را رفع کند. مهمترین ویژگی برنامه‌ی حسابداری خوب همیشه در دسترس بودن آن است؛ مخصوصاً برای یک مدیر! می‌توانید به صورت آفلاین و آنلاین از نیوُ استفاده کنید.
در هر زمان تمام اطلاعات مهم مالی خود را در نیوُ ثبت کنید؛ حتی بدون دسترسی به اینترنت. به محض اتصال، تمام اطلاعات شما در سیستم ثبت خواهد شد. این امر باعث می‌شود هیچ یک از اطلاعات مالی مهم شما فراموش نشوند.

برای دانلود رایگان برنامه حسابداری نیوُ ، با توجه به نیارتان روی لینک های زیر کلیک کنید:
دانلود برنامه حسابداری کسب و کار نیوُ پلاس
دانلود برنامه حسابداری شخصی نیوُ
رو نیوُ حساب کن !

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *