هزینه‌های نوروز

 

هزینه‌های نوروز ز قدیم و ندیم رسم و رسوماتی داشته  که امروزه بنابر سبک و سلیقه خانواده‌ها کمی تغییر کرده. اما در هر صورت نوروز هم یکسری هزینه برای ما ایجاد می‌کنه اگرچه هزینه‌های نوروز در گذشته خیلی کمتر بوده اما به مرور زمان و با افزایش تورم و تنوع اجناس و محصولات، هزینه‌های نوروز هم روز به روز بیشتر شده.

در مقایسه با امروزه، درگذشته انواع تنقلات و خوراکی‌های رنگارنگ وجود نداشته و همچنین لباس ها و برندهای متفاوت آنچنان در بین مردم رواج پیدا نکرده بود. در واقع عید نوروز بهانه‌ای برای نو شدن و نزدیک شدن به یکدیگر بوده اما امروزه سبک نوروز هم کمی به تجملاتی بودن نزدیک شده و متاسفانه افزایش چندبرابری قیمت‌ها در نوروز را شاهد هستیم.

در حال حاضر عید نوروز نزدیکه و همه در تکاپوی خرید، کار و نظافت هستند. اگر شما هم کنجکاوید که چقدر هزینه برای عید نوروز باید کنار بگذارید بهتره با ما همراه باشید.

ابتدا به سراغ هزینه‌های مواد خوراکی مورد نیاز برای عید می‌ریم و قیمت میوه‌های سفره هفت سین را بررسی می‌کنیم، برای 7 کیلو پرتقال حدود 45 هزار تومان، 3 کیلو سیب 12 هزار تومان، 3 کیلو کیوی 18 هزار تومان، 4 کیلو موز 26 هزار تومان، 4 کیلو خیار 12 هزار تومان و 4 کیلو نارنگی 20 هزار تومان باید در نظر بگیریم. به عبارتی میوه شب عید بیش از 100 هزار تومان هزینه بر‌میدارد.

برای خرید 3 کیلو آجیل معمولی مخلوط هم کیلویی تقریبا 80 هزار تومان باید هزینه کنیم که جمعا مبلغی حدود 240 هزار تومان می‌شود. برای مهمانی‌های نوروز حداقل 3 کیلو شیرینی خشک و 3 کیلو شکلات احتیاج داریم که هر کدام به ترتیب 50 و 60 هزار تومان خرج بر‌میدارد.

بسیاری از خانواده‌ها هنوز هم به خرید لباس نو برای شب عید اهمیت می‌دهند و در روزهای پایانی سال برای نوروز لباس‌های نو می‌خرند حتی اگر فقط برای فرزندان خود خرید کنند. این خانواده‌ها نیز تقریبا حدود 1 میلیون برای والدین و 300 هزار تومن برای یک فرزند باید کنار بگذارند.

سفره هفت سین و تزئینات سبزه و ماهی و… هم برای خانواده‌هایی که از این سنت پیروی می‌کنند و سفره جذاب هفت سین رو خوش یمن می‌دونند تقریبا هزینه ای از 40 هزار تا حتی 400 هزار تومان هم پرداخته‌اند.

تا اینجا یک خانواده تک فرزندی برای نوروز باید پس اندازی حدود 3 میلیون تومان داشته باشند.

و اما بقیه ماجرا که بستگی به شرایط خانواده‌ها دارد، خرید برای خانه و اقلام خوراکی که شامل گوشت، مرغ، ماهی، برنج، چای، قند و…. می‌شود. اگر این موارد را هم باید خریداری کنید تقریبا باید حدود 500 الی 1 میلیون تومان کنار بگذارید.

اما جدا از این هزینه‌ها نوبت به هزینه‌های حمل و نقل و تعطیلات می‌رسد که اگر خانواده‌ها ماشین داشته باشند چیزی حدود 60 هزار تومان برای یک باک بنزین باید هزینه کنند تا به دید و بازدیدها برسند. و اگر تصمیم بگیرند تعطیلات را در شهر دیگری بگذرانند این مقدار به دو باک بنزین یا بیشتر افزایش پیدا می‌کند که مبلغ 120 الی 180 تومان باید بپردازند. و نیز کرایه مکانی معمولی برای اقامت آنها تقریبا 600 هزار تومان به بالا برایشان آب می‌خورد.

سرانجام نوروز و رسم و رسوماتش در شرایطی که ما زندگی می‌کنیم با رقمی حدود 4 میلیون تومان به بالا تمام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *