گام به گام خرید خانه

گام به گام خرید خانه

فکر کنید یک روز صبح از خواب بیدار شدید و می‌خواهید یک خانه برای خودتان بخرید. شما از پرداخت کرایه خسته شدید و با خودتان فکر می‌کنید وقت خریدن خانه است.
اگر اولین باراست که می‌خواهید خانه بخرید، ممکن است کمی عصبی باشید که شما را به هم بریزد ولی این یک امر طبیعی است.
قرار است شما بزرگترین خرید زندگیتان را انجام دهید و احتمالاً که یعنی حتماً چندین میلیون برایش هزینه کنید.
بنابراین باید کاملاً آماده باشید و تا جائیکه می‌توانید با اطلاعات کامل خودتان را مسلح کنید. خرید خانه در جاهای مختلف، متفاوت است ولی معمولاً اصول خرید یکسان است.

1- مشخص کنید که خرید برای شما مناسب است یا خیر؟
در مورد خرید خانه ترسهای مختلفی وجود دارد که شما باید قبل از خرید آنها را بشناسید و اگر قابل توجیه هستند اقدام به خرید کنید. قبل از بستن قرارداد مطمئن شوید که واقعاً یک خانه می‌خواهید یا نه؟!!!
اولین کاری که باید انجام بدهید اینست که خرید و اجاره را با هم مقایسه کنید. ممکن است با یک حساب کتاب ساده متوجه شوید که اجاره خانه برای شما خیلی بهتر است.
اگر قبل از ازدواجتان می‌خواهید خانه بخرید و احتمالاً شریکی داشه باشید به آینده هم فکر کنید و عواقب مالی آن را در نظر بگیرید.
از خودتان سؤال کنید که می‌خواهید در همین شغلی که دارید بمانید یا نه؟ یا حتی در همین شهر؟!!! اگر شما از آن دسته آدم‌ها هستید که زیاد جابه‌‍‌جا می‌شوید، ممکن است نتوانید با ترس خرید خانه مواجه شوید.
تمام دلایل خرید خانه را در نظر بگیرید! خرید یک خانه چه مزایایی برای شما دارد؟! حتی چه معایب و مشکلاتی ممکن است داشته باشد؟!

2- از یک مشاور املاک کمک بگیرید.
هر کاری که می‌کنید، سعی نکنید تنها آن را انجام دهید. خرید خانه آنقدر هم که به نظر می‌آید ساده نیست. (البته اصلاً هم ساده نیست، حتی اگر کلی پول داشته باشیم.)
پس بهتر است از کمک حرفه‌ای بهره بگیرید که البته این سرویس و مشاوره کاملاً رایگان است.
از دوستانتان در مورد یک مشاور املاک خوب سؤال کنید. می‌توانید در اینترنت هم جستجو کنید. حتی می‌توانید همزمان از چند مشاور املاک کمک بگیرید و سعی کنید از کسانی کمک بگیرید که منطقه و خانه‌های آن را به خوبی میشناسند.

3- برنامه‌ریزی مالی دقیق!
تأمین مالی خود را تنظیم کنید، حتماً باید پول پرداخت اولیه را تهیه کرده باشید و برنامه وام‌ها را با دقت مطالعه کنید. باید مقدار دقیق پرداختها را بدانید و مشخص کنید چقدر نیاز دارید. حتی می‌توانید از مشاور املاک خود بخواهید یک وام دهنده خوب به شما معرفی کند.
ما چند تا از وام‌های مختلف را اینجا بررسی کرده‌ایم.

4- پیدا کردن خانه!
این بخش سرگرم کننده و تقریباً بدون استرس خرید خانه است. زود تصمیم نگیرید و خانه به خانه بگردید. شاید مواردی را پیدا کنید که با یک سطل رنگ و کمی تعمیرات گزینه خوبی باشند؛ پس خانه خود را از دست ندهید. از مشاور املاک خود بخواهید همه موارد را به شما نشان دهد و هنگام انتخاب خانه همه موارد را در نظر بگیرید؛ ما در اینجا چند مورد که حتماً باید چک کنید را ذکر کرده‌ایم.

5- با چند پیشنهاد هوشمند و آگاهانه مذاکره کنید!
بعد از اینکه خانه مورد نظر خود را پیدا کردید سعی کنید با شناخت بازار و مقایسه قیمتها، بهترین قیمت را برای آن پیشنهاد دهید. با مشاور املاک خود پیشنهاد را در میان بگذارید و همیشه پیشنهاد دوم داشته باشید تا خانه مورد علاقه خود را به سادگی از دست ندهید.
وقتی موارد مذاکره را بررسی میکنید؛ این را در نظر داشته باشید که خرید خانه و حتی فروش آن یک قضیه احساسی هست.

6- مبلغ منصفانه‌ای برای تنظیم قولنامه تعیین کنید.
وقت انجام پیش پرداخت و تنظیم پیش قرارداد رسیده است. قراردادهای خرید معمولاً شامل یک پیش پرداخت خوب و منصفانه است. این مبلغ که به آن بیانه می‌گویند در قراردادی به نام قولنامه مشخص می‌گردد. شما باید در قولنامه یک تاریخ برای حضور در دفتر اسناد و انجام باقی پرداختها تعیین کنید.
چند نکته در مورد تنظیم قولنامه که هر دو طرف (خریدار و فروشنده) باید آن را در نظر بگیرند را در اینجا بخوانید.

7- مراحل دریافت وام و انجام پرداختهای اسنادی را طی کنید.
در آخرین مرحله باید تا زمان حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی مراحل دریافت وام را طی کنید. با مشاور املاک خود مشورت کنید و به هزینه‌هایی که ممکن است هنگام خرید وجود داشته باشد توجه داشته باشید مانند هزینه سند، دفتر ثبت اسناد، پایان کار، مالیات و کمیسیون املاک. ماده‌ها و تبصره‌های متن قرارداد و مبایعه نامه خرید را دقیق بخوانید.
برای آخرین بار خانه را چک کنید تا در صورت مغایرت با موارد توافق شده قبل از تنظیم سند آن را اصلاح کنید.
بعد از امضا و ثبت اسناد و گرفتن کلیدها در اولین فرصت قفل‌ها را عوض کنید و از خانه جدید خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *