رازهای پس‌انداز

رازهای پس‌انداز

به نظر شما دانستن رازهایی برای پس‌انداز جذاب هست؟خب!
در واقع این رازها وجود دارند، حتی زمانی که شما فکر می‌کنید هیچ پولی برای پس‌انداز کردن ندارید. خبر بد اینست که این اسرار چندین دهه است که وجود دارند و این ما هستیم که خیلی ساده تصمیم میگیریم که از آنها استفاده کنیم یا خیر!

#1 بودجه بندی
اول؛ شما باید یک بودجه‌بندی تهیه کنید.
میدونم که دارید به چه چیزی فکر میکنید؛ شما حتی قبل از اینکه فرصت پیدا کنید به پس‌انداز کردن فکر کنید کل پولهایتان خرج شده است. میدونستید که اصلاً و ابداً اینطور نیست!
شما چطور میتوانید بفهمید کجا پول اضافی برای پس‌انداز وجود دارد، وقتی اصلاً نمی‌دانید پولهایتان کجا رفته و کی تمام شده است؟ مطمئناً نمی‌توانید!
بنابراین مطمئن باشید وقت بودجه‌بندیه!!!
نکته اینجاس که شما مجبور نیستید این کار را به صورت روزمره و تکراری انجام دهید. بیشتر افراد موفق، بدون ردیابی هر دلار از پولهایشان در روز زندگی می‌کنند. حداقل کاری که می‌کنید باید این باشد که بنشینید و جاهایی که پولهایتان می‌رود را پیدا کنید. چقدر هزینه برای مسکن، آب و برق، مواد غذایی، پرداخت بدهی‌ها و سرگرمی دارید؟ وقتی این تصویر واضح را برای خودتان ساختید که پولهایتان در ماه معمولاً کجا خرج می‌شوند، می‌توانید شروع به کشف مسائل و مشکلات کنید، قسمتهای مشکوک را پیدا کنید و ایده بهتری داشته باشید که چه جاهایی را می‌توانید از بین ببرید و چقدر پول برایتان باقی میماند.
حالا می‌توانید از این پول به پس‌اندازتان اضافه کنید.
همونطور که میبینید این ایده مثل کشیدن یک نقاشی است که می‌توانید در آن پولهایتان را ردیابی کنید و ببینید هر ريال که البته به زودی میشه تومان؛ در روز صرف چه چیزی شده است. بله! این می‌تواند یک تمرین فوق‌العاده مفید برای تحت کنترل داشتن هزینه‌ها باشد. اما این خودش یکی از مشکلاتی هست که باعث می‌شود بیشتر مردم بعد از چند هفته بیخیال بودجه‌بندی شوند.

#2 اشتباه بزرگ
بعد از اینکه متوجه شدید پولهایتان خرج چه چیزی می‌شود، باید پس‌انداز و طرح بازنشستگی داشته باشید. این یک شروع عالی است، اما یک راز برای پس‌انداز پولهایتان وجود دارد؛ اول پرداخت.
شما احتمالاً قبلاً هم این را شنیده‌اید، این روش خیلی رایج است چرا که واقعاً کار می‌کند. اگر شما هم مثل بیشتر مردم صبر می‌کنید تا چک حقوقتان را بگیرید و قبل از اینکه هزینه‌هایتان را پرداخت کنید پس‌انداز می‌کنید همیشه این ترس را دارید که مجبور باشید تا آخر ماه از پس‌انداز خود برداشت کنید. بنابراین همیشه به اندازه کافی پس‌انداز نخواهید داشت. این یک اشتباه بزرگ است!
شما باید به پس‌اندازتان مثل یک صورتحساب نگاه کنید که هرماه باید پرداختش کنید. وقتی هرماه صورتحسابهایتان می‌آید شما چه کار می‌کنید؟ مطمئن می‌شوید که پرداخت می‌شوند؛ درست است؟ این دقیقاً همان کاری هست که باید با پس‌اندازتان نیز انجام دهید. اگر هدف شما پس‌انداز 500 هزار تومان در ماه است، آن را مثل یک قبض 500 هزار تومانی بدانید که حتماً باید پرداخت شود. اگر مثل یک قبض به آن نگاه کنید احتمال بیشتری دارد که حتماً برای صندوق اضطراری خود پس‌انداز کنید.
صرف نظر از اینکه پس‌انداز یک قبض ماهیانه برای شماست، این دقیقاً همان قبضی هست که باید اول از همه پرداخت کنید.
شاید بهترین روش این باشدکه یک طرح پس‌انداز خودکار ایجاد کنید تا هر ماه این پول در حساب پس‌انداز شما قرار بگیرد، حتی قبل از اینکه فرصت خرج کردن آن را پیدا کنید. خیلی راحت می‌توانید این کار را در یکی از بانکهای خود انجام دهید، قبل ار آنکه در یک چشم بهم زدن کل پول پس‌انداز خود راخرج کنید! مطمئن باشید حساب پس‌اندازتان در طول زمان حساب پرپولی خواهد شد.

#3 هزینه‌ها < درآمد
این بخشِ مقدس از امور مالی شخصی است و هیچوقت نباید خلاف آن عمل کنید. اگر از این راز پیروی نکنید هیچوقت قادر نخواهید بود پس‌انداز داشته باشید. شما باید همیشه کمتر از درآمدتان خرج کنید، همه چیز درباره جریان نقدینگی شماست. اگر 100 تومان دریافت می‌کنید و 110 تومان خرج، یعنی مبلغ کل کیف پول شما 10- تومان است. اما این پول اضافه از کجا می‌آید؟ معمولاً، قرض میکنیم یا وام میگیریم. در اصل ما این پول را به عنوان یک قبض یا قسط در طول ماه پرداخت می‌کنیم.
و حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد؟ شما از این کار لذت می‌برید و با علاقه انجامش می‌دهید. این بدان معناست که کم کم، بیشتر از 10 تومان به هزینه‌هایتان اضافه خواهد شد و کم کم در قرض و قسط فرو خواهید رفت. دقیقاً به همین دلیل بیشتر مردم فکر می‌کنند پولی برای پس‌انداز ندارند.
این بدهی‍ها در طول زمان بیشتر می‌شوند و شما مجبور به پرداخت هزاران تومان هزینه اضافی خواهید شد.

شما می‌توانید پس‌انداز کنید!
آیا این اسرار به نظر عقلانی و منطقی هستند؟! باید باشند.
بیشتر ما می‌دانیم که پولهایمان نیاز به بودجه‌بندی دارند تا بتوانیم آنها را برای آینده کنار بگذاریم و از شر بدهی‌هایمان خلاص شویم، اما بیشتر ما هنوز نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. متأسفانه، به جز برنده شدن در قرعه کشی، هیچ اسرار دیگری برای ثروتمند شدن وجود ندارد. این 3 اصل صحیح، پایه و اساس مدیریت مالی شخصی یا PFM هستند.
یک چیز مشخص است، اگر شما می‌توانید بودجه‌بندی کنید و کمتر از درآمدتان هزینه کنید و همچنین مقداری از این پول را هم در یک حساب پس‌انداز برای آینده و بازنشستگی کنار بگذارید، یعنی شما قابلیت ثروتمند شدن را دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *