چجوری پولدار شیم؟

بودجه‌بندی در عمل بسیار دشوار و در تئوری  دشوارتر است. این مشکل به این دلیل هست که بیشتر ما به جای برنامه‌ریزی منطقی و واقع‌بینانه یعنی نحوه پرداخت پولهایمان برای رسیدن به اهداف مالی، بیشتر به عنوان لیست آرزوهایمان، یعنی طوری که دوست داریم پولهایمان برای ما همه کار بکنند، به بودجه خود نگاه می‌کنیم.

چجوری پولدار شیم؟

برنامه‌ریزی منطقی و واقع‌بینانه یعنی نحوه پرداخت پولهایمان برای رسیدن به اهداف مالی، بیشتر به عنوان لیست آرزوهایمان، یعنی طوری که دوست داریم پولهایمان برای ما همه کار بکنند، به بودجه خود نگاه می‌کنیم.

برای ساختن بودجه‌بندی که درست کار کند و علاوه بر این به شما اجازه بدهد زندگی راحت و شادی داشته باشید، باید اول از همه به طور دقیق در مورد هر هزینه‌ای که در حال حاضر انجام می‌دهید یعنی چیزهایی که ممکن است برای آنها هزینه کنید و الویتهای خود فکر کنید و آنها را بررسی کنید.
اگر شما تا الان با بودجه خود دچار مشکل شده‌اید و موفق نشده‌اید بودجه‌بندی تهیه کنید؛ ما اینجا راهنمای ساده گام به گام برای ساختن آن داریم.
دنبالش کنید:

  • یک برنامه پیدا کنید که کار کردن با آن برای شما ساده و راحت باشد.
    اگر دوست دارید همه چیز را خودتان پیگیری کنید تا بدانید پول شما دقیقاً کجا هزینه شده است از یک صفحه اکسل استفاده کنید تا نیازی هم به جمع و تفریق دستی نداشته باشید و در یک نقطه جمع صورتحسابهای روزانه یا هفتگی خود را بدست آورید.
    اگر هم دوست دارید بدون وقت گذاشتن و چندبار حساب کتاب کردن بودجه‌بندی کنید از سایت یا یک برنامه حسابداری شخصی مثل نیوُ استفاده کنید. با این برنامه هزینه‌های روزانه و ماهیانه شما ثبت و نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید با یک نگاه کلی بفهمید پولهایتان کجا رفته، بدون اینکه چند بار دنبال آنها بگردید.
    حواستان باشد که فرقی نمیکند با چه برنامه‌ای این کار را انجام می‌دهید، اکسل، نیوُ و یا سررسید؛ فقط باید با آن راحت باشید و همیشه حسابهایتان را ثبت کنید.
    ثبت و نظارت راحتتر برنامه مالی باعث می‌شود شما راحتتر به برنامه خود پایبند باشید و هرگز فراموشش نکنید.
  • درآمد کل خود را محاسبه کنید.
    در حال حاضر چقدر پول دارید؟ این پولی است که بعد از دریافت چک حقوق، درآمدهای شغل دوم، درآمدهای جانبی مثل سود سرمایه‌گذاری و غیره محاسبه می‌شود.
  • هزینه‌های ضروری خود را محاسبه کنید.
    چقدر پول برای نیازهای ضروری خود احتیاج دارید؟ این مخارج شامل خدمات، اجاره یا وام مسکن، هزینه‌های ماشین و حمل و نقل، هزینه‌های پزشکی و مواد غذایی است.
    برخی هزینه‌ها مانند پرداخت وام مسکن یا ماشین ثابت هستند، یعنی هر ماه باید آنها را پرداخت کنید. بقیه هزینه‌ها مثل مواد غذایی متغیر هستند و محاسبه آنها کمی سخت‌تر خواهد بود. بهترین راه برای برآورد این هزینه‌ها این هست که همیشه آنها را ثبت و دنبال کنید و آخر هر ماه مجدداً تنظیمشان کنید.
  • هزینه‌های اختیاری خود را برآورد کنید.
    خودتان را به پولهایتان بسپارید تا بتوانید بودجه‌بندی‌ای داشته باشید که با آن راحت باشید و به اهدافتان برسید.این بستگی به این دارد که فعالیتهای مالی شما به چه شکلی هست و شما چجوری خوشحالتر هستید.
    شاید شما به خودتان اجازه بدهید آخر هفته‌ها یک خرج اضافی داشته باشید. مثلاً شما می‌توانید هفته‌ای 50 هزار تومان برای یک شام خوب برای خودتان در نظر بگیرید. تصمیم بگیرید که هزینه‌های اختیاری شما چقدر برای شما مهم هستند و چطور می‌توانید برای آنها پول مشخصی در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شاید این هزینه‌ها در مورد تلویزیون و یا لباس اهمیتی نداشته باشد ولی شما به تئاتر و یا مسافرت علاقمند باشید.
  • هزینه‌های گاه به گاه را مشخص کنید.
    همه هزینه‌ها منظم و ماهیانه نیستند. هزینه‌هایی مثل صورتحسابهای ماهیانه، مخارج سالیانه ماشین و … در هر ماه قابل پیش‌بینی نیستند ولی هنوز هم در لیست هزینه‌ها وجود دارند، بنابراین باید آنها را در بودجه‌بندی خود تعریف کنید.
    برای اینکه بدانید هزینه‌های گاه و بی گاه شما چقدر هستند، آنها را با یک برچسب با عنوان غیر منتظره در بودجه‌بندی خود تعریف کنید. در هر ماه کمترین هزینه را برای آنها در نظر بگیرید. به این ترتیب برنامه 3 ماهه و سالیانه این هزینه‌ها کم کم مشخص می‌شود و شما پول مورد نظر برای این هزینه‌ها را خواهید داشت.
  • یک بخش و برنامه برای پس‌انداز داشته باشید.
    هر ماه باید پولهای خودتان را برای 3 هدف مهم پس‌انداز کنید.
    هدف اول – صندوق اضطراری
    در این صندوق باید حداقل حقوق 3 تا 6 ماه خود را برای هزینه‌های غیر منتظره مثل بیماری و حوادث داشته باشید.
    هدف دوم – صندوق بازنشستگی
    در این صندوق باید برای بیمه بازنشستگی و یا خانه‌ای که برای آن زمان در نظر دارید پول پس‌انداز کنید.
    هدف سوم – صندوق اهداف شخصی
    این صندوق پس‌انداز برای انجام کارهایی مثل تعطیلات خانوادگی، خرید خانه، تحصیل فرزندان و … هست.
    به صورت منطقی نه رویایی، تصمیم بگیرید برای هر یک از این موارد چقدر پول احتیاج دارید و در صورت لزوم بعضی از هزینه‌های متغیر و اختیاری خود را حذف کنید تا بتوانید بیشتر پس‌انداز کنید و از برنامه خود عقب نمانید.
    پس‌انداز مسئله مهمی است که بیشتر مردم آن را پشت گوش میاندازند و در آینده پشیمان می‌شوند. درباره پس‌انداز فعالانه عمل کنید و یک بخش منظم در بودجه بندی خودبرای آن در نظر بگیرید و لطفاً لطفاً بهش خیانت نکنید.
  • مرور کنید و تا جاییکه ممکن است سر و تهش را بزنید.
    وقتی شرایط تغییر میکند، اولویتهای ما هم تغییر میکند. همه چیز در زندگی ما در حال تغییر است، شغلمان، ازدواج میکنیم، بچه‌دار می‌شویم و همیشه در حال حرکت و تغییر هستیم. هر چند وقت یکبار با بودجه‌بندی خود یک قرار ملاقات بگذارید و مطمئن شوید همه چیز در جهت اولویتها و اهداف فعلی شما کار می‌کند. هزینه‌هایی که شاید قبلاً اهمیت داشته‌اند اما امروز نه پیدا کنید و آنها را حذف کنید.
    اگر از برنامه یا وب سایت خاصی مثل اپلیکیشن حسابداری شخصی نیوُ استفاده می‌کنید، گروه حسابهایی که بیشتر برای شما هزینه دارند و همینطور اولویت‌بندیهای زندگی شما به سادگی قابل مشاهده هستند.
    به یاد داشته باشید بودجه‌بندی شما باید در جهت اهداف واقعی و منطقی زندگی شما باشد نه چیز دیگر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *